Jak pozbyć się zatrzymywania wody w organizmie na nogach (a przy okazji pokonać cellulit i rozluźnienie skóry): 39 wskazówek

Jak w naturalny sposób zmniejszyć zatrzymywanie wody w organizmie / zrzucić zbędne kilogramy

Wreszcie nadeszło brytyjskie lato, a ciepła pogoda kojarzy się z imprezami przy grillu, drinkami i zabawą w słońcu.

Jednak dla wielu osób, zwłaszcza kobiet, słońce i upały są bardziej uciążliwe niż przyjemne, gdyż kojarzą się ze zmęczonymi, obrzmiałymi, a czasem nawet bolesnymi nogami - nie wspominając o cellulicie i niemożności zmieszczenia się w ubrania.

Medyczne przyczyny zatrzymywania wody w organizmie mogą być trudniejsze do zwalczenia, dlatego w niektórych przypadkach nie można całkowicie pozbyć się zatrzymywania wody w organizmie. Jednak większość lżejszych przypadków jest spowodowana stylem życia lub przynajmniej można je poprawić za pomocą prostych środków.

W poprzednim artykule szczegółowo omówiliśmy przyczyny zatrzym ywania wody w organizmie.

Poniżej przedstawiamy wyczerpującą listę 39 prostych i praktycznych porad dotyczących stylu życia i odżywiania, które w naturalny sposób pomogą Ci zwalczyć zatrzymywanie płynów w organizmie tego lata.

Odkryj kremy do nóg Celluence®.
Odkryj zabiegi na cellulit Meso-CRF®.

Osiem moich najważniejszych wskazówek, jak szybko zmniejszyć zatrzymywanie płynów w organizmie na nogach

Gdybym cierpiała na zatrzymywanie wody w gorącym okresie letnim, natychmiast zrobiłabym to, co poniżej:

  1. brałabym gorące i zimne prysznice lub zwykłe zimne prysznice, przynajmniej na łydkach i udach

  2. Zdecydowanie zażywałbym suplement centella asiatica w maksymalnej dawce (udowodniono, że pomaga pokonać zatrzymywanie wody w organizmie lepiej niż odzież uciskowa) lub suplement diosminę+hesperydynę, o którym mowa poniżej (w razie wątpliwości należy najpierw zapytać o zgodę lekarza).

  3. W nocy, a nawet w ciągu dnia, jeśli to możliwe, starałbym się trzymać nogi w pozycji uniesionej

  4. jadłbym bardzo lekkie posiłki, głównie sałatki, warzywa, owoce jagodowe i chude białko (zwłaszcza tłuste ryby)

  5. Odbywałbym kilka sesji prasoterapii

  6. Używałbym soli o niskiej zawartości sodu i wysokiej zawartości potasu, najlepiej takiej, w której stosunek potasu do sodu wynosi 2:1.

  7. Zacząłbym pływać.

  8. W razie potrzeby stosowałbym odzież o stopniowanym ucisku, ale w chłodnym pomieszczeniu.

I oczywiście zastosowałbym się do wszystkich 39 wskazówek, które pozwolą mi utrzymać zatrzymanie wody w organizmie na dłuższą metę.

Wszystkie 39 wskazówek, które pomogą ci pozbyć się retencji wody tego lata

  1. Po pierwsze i najważniejsze - bądź aktywny. Im bardziej mięśnie się kurczą, tym bardziej pomagają żyłom i naczyniom limfatycznym pompować krew i limfę odpowiednio z kończyn, gdzie zatrzymywanie płynów jest najgorsze, w kierunku serca. Jeśli to możliwe, spróbuj chodzić, biegać lub jeździć na rowerze, ale nie w upale.

  2. Jeśli chodzenie lub bieganie to dla Ciebie za dużo, spróbuj pływać. Pływanie przynosi korzyści dla krążenia dzięki ćwiczeniom fizycznym, bez konieczności walki z grawitacją.

  3. Zamień zwykłą sól na sól o niskiej zawartości sodu. Sód zatrzymuje wodę w organizmie, podczas gdy potas jest środkiem moczopędnym. Sole niskosodowe zawierają zazwyczaj 67% potasu i tylko 33% sodu.

  4. Zimny prysznic lub prysznic z kontrastem. Zarówno zimne prysznice, jak i gorące i zimne (kontrastowe) stymulują skurcz naczyń krwionośnych i limfatycznych, a tym samym krążenie krwi i drenaż limfy. Jeśli nie możesz wziąć zimnego lub kontrastowego prysznica na całe ciało, weź prysznic tylko na nogi.

  5. Wypij jagodowy smoothie. Wszystkie owoce jagodowe, borówki, truskawki, jeżyny i inne zawierają polifenole, które wspomagają naczynia krwionośne i limfatyczne, błonnik dla jelit i bardzo mało kalorii.

  6. Wypróbuj wyciąg z centella asiatica, wyciąg z borówki czarnej, wyciąg z kasztanowca lub flawonoidy z witaminą C. Suplementy te, popularne we Francji, Niemczech i Włoszech, są obecnie powszechnie dostępne w Wielkiej Brytanii, a ich skuteczność w pobudzaniu krążenia i zwalczaniu retencji wody została potwierdzona licznymi badaniami. Flawonoidowe połączenie diosminy i hesperydyny jest stosowane w Europie od kilkudziesięciu lat i cieszy się ogromną popularnością wśród kobiet cierpiących na zatrzymywanie płynów w organizmie.

  7. Masuj dolne partie nóg i ud zdecydowanymi, długimi ruchami ku górze - lub poproś partnera, by robił to za Ciebie. Wystarczy nawet kilka minut dziennie, aby przynieść cenną ulgę. Możesz użyć zwykłego oleju roślinnego lub dodać do niego kilka kropli olejków eterycznych z kopru włoskiego, cytryny lub mięty.

  8. Jedz tłuste ryby lub przyjmuj olej rybny. Tłuste ryby i olej rybny zawierają wysoko nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 (HUFA), które pomagają kontrolować stan zapalny, zmniejszają krzepliwość krwi i poprawiają krążenie. Sardynki, makrela, łosoś, pstrąg i halibut to dobre przykłady ryb bogatych w kwasy omega-3. Jeśli jesteś weganinem, możesz przyjmować wegańskie suplementy HUFA.

  9. Pij herbaty ziołowe, takie jak herbata z liści mniszka lekarskiego, pokrzywy i kopru włoskiego, które mają naturalny wpływ moczopędny na organizm.

  10. Wykonuj ćwiczenia na płytach wibracyjnych, które - jak udowodniono - poprawiają krążenie.

  11. Trzymaj nogi w pozycji uniesionej. Jeśli pracujesz w domu, podczas pracy przy komputerze połóż nogi na stołku. W nocy, a jeśli to możliwe, także w ciągu dnia, podłóż pod nogi kilka poduszek na pół godziny lub dłużej.

  12. Spożywaj dużo owoców - nie tylko jagodowych. Owoce są bogate w potas, zwłaszcza banany, arbuzy i brzoskwinie. Orzeźwiają i są idealne na letnie upały.

  13. Stosujpończochy o stopniowanym ucisku, legginsy lub skarpety lotnicze. Staraj się jednak nie być od nich zbytnio uzależniony, ponieważ w dłuższej perspektywie osłabiają one Twoje własne funkcje krążenia/odwadniania. Odzież ta może być również zbyt gorąca w lecie, ale jako środek awaryjny, noszona w chłodnym pomieszczeniu, może bardzo pomóc.

  14. Zabiegmanualnego masażulimfatycznego. Dla osób słabszych lub bardziej dotkniętych problemem zatrzymywania wody w organizmie, z obrzmiałymi, wrażliwymi i bolesnymi nogami, MLD jest zabiegiem z wyboru, ponieważ jest bardzo łagodny.

  15. Jeśli nie możesz znaleźć zabiegu MLD, skorzystaj znormalnego masażu. Każdy stosunkowo mocny masaż, który obejmuje długie pociągnięcia w górę (effleurage) i ugniatanie (petrissage), pomoże pobudzić krążenie i drenaż limfatyczny oraz przyniesie cenną ulgę.

  16. Zmniejsz wagę. Brzmi to jak dość podstawowa rada, która nie przynosi natychmiastowej ulgi, ale jest to jedna z najlepszych rzeczy, jakie można zrobić w celu zatrzymania płynów w organizmie na dłuższą metę.

  17. Unikaj cukru. Wiadomo, że cukier powoduje glikację i przewlekły, słabo nasilony stan zapalny, a oba te czynniki wpływają na funkcjonowanie naczyń krwionośnych.

  18. Unikaj tłuszczów nasyconych, takich jak tłuste mięso, masło, a także tłuszcz palmowy i kokosowy zawarty w wielu gotowych/produkowanych produktach spożywczych. Nasycone kwasy tłuszczowe są bardziej stałe w porównaniu z innymi kwasami tłuszczowymi i upośledzają krążenie krwi.

  19. Pozbądź się tłuszczów uwodornionych/trans, które są znane z tego, że zwiększają stan zapalny. Kwasy tłuszczowe trans znajdują się zwykle w ciastach, pasztecikach, margarynach, herbatnikach, ciasteczkach, babeczkach, potrawach smażonych i ogólnie w niskiej jakości gotowych potrawach.

  20. Unikaj smażenia. W wyniku smażenia powstają utlenione kwasy tłuszczowe, które są znane z wywoływania stanów zapalnych.

  21. Unikaj olejów omega-6 i żywności bogatej w omega-6. Dieta zachodnia zawiera do 20x więcej omega-6 w stosunku do omega-3, podczas gdy prawidłowy stosunek to 4x więcej omega-6 do omega-3. Nadmiar kwasów tłuszczowych omega-6 jest powszechnie znany jako czynnik wywołujący stany zapalne. Tłuszcz omega-6 znajduje się w oleju słonecznikowym, nasionach, wielu orzechach (orzechy makadamia, słonecznik i sezam mają bardzo wysoką zawartość omega-6), tłustym mięsie i kurczaku oraz przetworzonej/przetworzonej żywności.

  22. Zamiast tego zwiększ spożycie tłuszczów omega-3. Kwasy tłuszczowe omega-3, zawarte w orzechach włoskich, nasionach lnu, nasionach chia i oleju lnianym, wszystkie zawierają kwasy tłuszczowe omega-3.

  23. Używajoliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia (EVOO) jako oleju powszechnego użytku (i jak wspomniano powyżej, nie smaż ani nie gotuj w wysokich temperaturach). EVOO zawiera kwasy omega-9 z dużą ilością naturalnych przeciwutleniaczy, co oznacza, że nie ma potencjalnie prozapalnego profilu kwasów omega-6, ale nie ma też korzyści płynących z kwasów omega-3. Biorąc jednak pod uwagę, że nie możemy mieć za dużo omega-3, ani za dużo omega-6, ani za dużo tłuszczów nasyconych, należy wybierać kwasy tłuszczowe omega-9, które znajdują się w oliwie z oliwek i niektórych orzechach, takich jak migdały.

  24. Ogranicz palenie tytoniu i palenie papierosów. Wiadomo, że zarówno substancje smoliste, jak i nikotyna mają negatywny wpływ na naczynia krwionośne i krążenie.

  25. Zjedz trochę kurkumy. Kurkumina, aktywny składnik kurkumy, jest znana ze swojego działania przeciwzapalnego.

  26. Pij dwa litry wody dziennie. Może to zabrzmieć sprzecznie z intuicją, ale odwodnienie sprawia, że organizm zatrzymuje nadmiar wody, co zwiększa jej retencję.

  27. Wypijkawę lub herbatę, ale unikaj nadmiernego spożycia kofeiny. Kofeina ma działanie moczopędne i na krótką metę może sprawić, że szybko poczujesz różnicę, ale wiadomo, że nadmierne spożycie kofeiny zwiększa zatrzymywanie wody w organizmie.

  28. Ogranicz spożycie alkoholu. Alkohol jest znanym środkiem moczopędnym, ale ma negatywny wpływ na kilka układów organizmu, więc picie alkoholu nie jest najlepszym pomysłem, gdy cierpisz z powodu zatrzymywania wody w upale.

  29. Pozbądź się zaparć. Zaparcia mogą zwiększać retencję płynów, ponieważ hamują funkcjonowanie naczyń krwionośnych i limfatycznych w obszarze miednicy. Kilka łyżek stołowych zmielonych nasion lnu lub nasion chia z dwoma dużymi szklankami wody lub soku może przywrócić regularność u większości osób. Warzywa, owoce i picie dużej ilości wody są również niezbędne dla lepszej pracy jelit.

  30. Unikaj nabiału. Większość dorosłych w pewnym stopniu nie toleruje nabiału. Niektórzy cierpią na poważną nietolerancję i mają różne objawy, w tym problemy żołądkowo-jelitowe, zaparcia, niewielkie stany zapalne, zatrzymywanie wody w organizmie i brak energii. Zastąp mleko i jogurt opcją wegańską i unikaj sera.

  31. Spróbuj zastosować dietę eliminacyjną lub wykonać test na nietolerancję pokarmową. Nietolerancje pokarmowe mogą przyczyniać się do zatrzymywania wody w organizmie. Istnieją dwa sposoby na zidentyfikowanie nietolerancji pokarmowych: dieta eliminacyjna lub test.

  32. Pozbądź się "pigułki". Pigułki antykoncepcyjne są znane z tego, że u wielu kobiet upośledzają krążenie. Porozmawiaj ze swoim lekarzem rodzinnym na temat innych form niehormonalnej antykoncepcji, takich jak spirala.

  33. Poddaj się zabiegowi prasoterapii. Pressoterapia (terapia naprzemiennym uciskiem) to świetny sposób na pozbycie się nadmiaru płynów. Można również kupić urządzenie do prasoterapii do użytku domowego. Może nie jest on tak dobry jak profesjonalne urządzenia, ale możesz go używać codziennie, aby uzyskać maksymalne korzyści.

  34. Wykonuj kilka ruchów zginających łydki. Mięśnie łydek są nazywane "drugim sercem" i pomagają w odprowadzaniu wody z łydek. Wykonuj 50 skurczów mięśni łydek na raz, kilka razy dziennie, aby poprawić krążenie w dolnej części nóg.

  35. Nie marnuj czasu na szczotkowanie ciała na sucho. Szczotkowanie na sucho to najgorsza rada, jakiej można udzielić osobie cierpiącej na zatrzymywanie wody w organizmie, ponieważ zamiast drapać naskórek głupim szczotkowaniem na sucho, mogłaby ona wykonać/uzyskać o wiele skuteczniejszy masaż olejowy z długimi pociągnięciami i ugniataniem (lub jeszcze lepiej masaż limfatyczny).

  36. Spożywaj więcej magnezu. Magnez jest znany z tego, że pomaga złagodzić zatrzymywanie płynów w organizmie przed menstruacją, a ponadto jest to minerał, który bierze udział w 300 procesach w organizmie i którego większość ludzi ma niedobór. Spożywaj więcej warzyw i soków warzywnych lub przyjmuj suplementy magnezu.

  37. Zjedz trochę kakao o wysokiej zawartości flawanolu. Udowodniono, że kakao o wysokiej zawartości flawanolu poprawia funkcjonowanie tętnic. Obecnie kakao w proszku o wysokiej zawartości flawanolu można znaleźć w większości sklepów ze zdrową żywnością oraz w Internecie.

  38. Zainwestuj w klimatyzację: Wiem, że brzmi to jak oczywistość i może być nieco kosztowne na początku, ale jest to absolutnie rozsądna rada i na dłuższą metę wychodzi taniej niż niekończące się masaże, tabletki i cierpienie.

  39. Zgłoś się do lekarza pierwszego kontaktu: W razie wątpliwości lub jeśli cierpisz z powodu poważnego zatrzymywania wody w organizmie, zgłoś się do lekarza pierwszego kontaktu, aby ustalić, czy istnieją jakiekolwiek ukryte problemy zdrowotne, które mogą powodować zatrzymywanie wody w organizmie.

Zatrzymywanie wody w organizmie jest powszechnie uznawane za jedną z przyczyn powstawania cellulitu. Jeśli więc chcesz zredukować swój cellulit, powyższe 39 wskazówek to w dużej mierze również wskazówki antycellulitowe, ponieważ pomogą Ci one również zredukować cellulit.

Aby uzyskać więcej wskazówek dotyczących usuwania cellulitu, których nie ma na tej liście, sprawdź nasz przewodnik z 90+ wskazówkami, jak pozbyć się cellulitu poniżej.

Odkryj kremy do nóg Celluence®.
Odkryj zabiegi na cellulit Meso-CRF®.

© 2011-2021 LipoTherapeia. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zakaz powielania bez pisemnej zgody. Ten artykuł został po raz pierwszy napisany w 2011 roku i ostatnio zaktualizowany w 2021 roku.